1. Allmänt

Följande villkor gäller för köp och beställningar på akeson.nu. För att kunna göra en beställning i vår webbshop måste du acceptera Köpvillkoren. Genom att acceptera Köpvillkoren förbinder du dig att följa Köpvillkoren i sin helhet samt godkänner att du tagit del av informationen om personuppgifter.
Hänvisningar i Köpvillkoren till ”Åkeson” eller ”vi” är till Jan Åkeson Hem & Miljö AB, org.nr. 556125-9879.
Åkeson förbehåller sig rätten att när som helst ändra Köpvillkoren, utan att meddela dig i förväg. Den version av Köpvillkoren som du godkänner vid din beställning gäller för ditt köp.
Om du har några frågor om Åkeson eller Köpvillkoren är du välkommen att kontakta oss på info@akeson.nu.
Tack för att du väljer att handla i Åkesons webbshop!

2. Beställning

För att göra en beställning i Åkesons webbshop måste du ha fyllt 18 år.
När en beställning är mottagen av oss bekräftas den genom ett automatiskt e-postmeddelande med information om din beställning. Kontrollera alltid din orderbekräftelse så att den stämmer med din beställning.
Beställningen är bindande när du erhållit orderbekräftelsen. Har du gjort en beställning av misstag måste du därför kontakta oss omgående. Eventuella ändringar i din beställning måste göras inom 48 timmar efter det du erhållit orderbekräftelsen.
I de fall den beställda produkten av någon anledning inte kan levereras till dig kommer du snarast att meddelas detta. Om vi redan mottagit din betalning kommer i sådant fall återbetalning göras av aktuellt belopp med hjälp av samma betalningsmedel som du använt vid din betalning.
Vi förbehåller oss rätten att ändra priser och produktsortiment utan föregående avisering. I dessa fall förbehåller vi oss rätten att ändra i eller annullera din beställning. Detta gäller även om orderbekräftelse redan har mottagits av dig. Om du inte är nöjd med vår korrigering har du självklart rätt att avboka din beställning.

2.1. Beställning från utlandet

Åkeson levererar i dagsläget enbart inom Sverige.

3. Betalsätt

Åkeson erbjuder betalning via Payson (Svea Ekonomi) som även ger dig möjligheten att dela upp din betalning. Vid delbetalning kan en uppläggningsavgift tillkomma och en kreditupplysning inhämtas.
Vi sparar och registrerar inte känslig information, som exempelvis kreditkortsuppgifter. Denna information är krypterad och går direkt till banken.

4. Leveransvillkor och frakt

På din orderbekräftelse står en angiven leveransvecka. Leveransveckan anger när din order lämnar Åkeson. Leveranstiden varierar beroende på vilken vara du har beställt. En vara som skall tillverkas efter din beställning tar längre tid än en vara som finns på lager. Våra leveranstider varierar mellan 2– 6 veckor.

När du handlar på Åkeson tillkommer inga fraktavgifter. Vi levererar direkt till den adress du uppgett i din beställning och du kommer att aviseras om leveransen av transportören. Åkeson ombesörjer inte inbärning av varan till kundens bostad eller eventuell montering. Vid hemleverans ansvarar du som kund för att finnas tillgänglig på angiven adress och vid den tidpunkt som överenskommits med transportören. Om kunden uteblir vid uppgiven adress och/eller överenskommen tidpunkt förbehåller sig Åkeson rätten att ta ut en avgift om 500 kr för returfrakt. Du erbjuds då istället att själv hämta din beställning hos transportören. Vid omleverans debiteras du en fraktavgift på mellan 100-500 kr beroende på vilken vara det gäller.

5. Ångerrätt

Vi vill att alla våra kunder skall vara helt nöjda med sina köp. Enligt Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler har du som kund 14 dagars ångerrätt. Detta innebär att du har rätt att ångra ditt köp genom att meddela Åkeson detta inom 14 dagar från mottagandet av den beställda produkten (ångerfristen). Du kan utnyttja din ångerrätt direkt efter ditt köp och behöver alltså inte invänta att ångerfristen skall börja löpa.
Ångerrätten gäller inte för varor med bruten försegling som inte kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl (exempelvis kuddar, påslakan, örngott). Om en vara har förseglats får du inte bryta förseglingen om du vill kunna utöva din ångerrätt. Ångerrätten gäller inte heller för specialbeställningar, det vill säga en vara som specialtillverkats efter dina önskemål, t.ex. en sänggavel i specialmått eller specialtyg. Vi rekommenderar att du hör med Åkeson vad som gäller för den vara du beställt.
Om du vill ångra köpet skall du, innan ångerfristen löpt ut, meddela detta skriftligen till oss, helst genom att använda det förtryckta returformuläret som medföljde ditt paket, eller genom att mejla eller skicka brev till oss. Du kan också fylla i och skicka oss Konsumentverkets standardformulär.
Vid utövande av ångerrätten betalar du returfrakten. Då du ansvarar för produkten till dess att vi mottagit denna är det viktigt att produkten är väl emballerad och returneras i sitt originalemballage. Produkten skall skickas i retur till oss inom två veckor räknat från det datum meddelande om utövande av ångerrätten inkommit till Åkeson.
När du ångrar ditt köp betalar Åkeson tillbaka det belopp som du betalat för varan, exklusive returfrakten. Återbetalning av varan som returnerats sker inom 14 dagar.
På det belopp som skall återbetalas har Åkeson rätt att dra av en summa motsvarande varans värdeminskning jämfört med varans ursprungliga värde, om och i den mån sådan värdeminskning beror på att du hanterat varan i större utsträckning än vad som är nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion.

6. Avbeställning

I fall du önskar avbeställa din beställning efter utgången ångerfrist enligt ovan förbehåller sig Åkeson rätten att kräva ersättning för eventuella kostnader vi har haft i samband med beställningen (beställningskostnader, lagerkostnader m.m.). Detta i enlighet med 41 § konsumentköplagen

7. Särskild garanti

Åkeson erbjuder 2 års garanti på alla varor du köper via vår webbshop.

8.1. Garantin täcker inte:

– Vara som förvarats felaktigt, installerats eller använts på fel sätt, vårdats eller rengjorts på felaktigt sätt.
– Normalt slitage, repor eller skärmärken och skador som orsakats av slag eller olyckor
– Vara som placerats utomhus eller i fuktig miljö

9. Reklamation

Vi kontrollerar alltid noggrant de varor du har beställt innan vi packar och skickar dem till dig. Detta för att minimera risken att du får en fabriksskadad vara. Trots detta kan det ibland uppstå transportskador under frakten eller att varan är skadad/felaktig. Skulle varan vara skadad eller felaktig när den anländer får du reklamera varan.

När vi mottagit din reklamation kommer vår kundsupport att höra av sig till dig inom 5 arbetsdagar. Åkeson väljer själva om felet skall åtgärdas eller om du skall få en ny vara. Om vi inte längre har en likadan eller likvärdig vara som den reklamerade varan kommer Åkeson att återbetala det belopp som du betalat för varan.

Om du är missnöjd med ett reklamationsärende kan du alltid vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden på www.arn.se eller postadress Box 174, 101 23 Stockholm för prövning av den aktuella tvisten. Vid eventuell tvist kommer Åkeson att följa ARN´s rekommendationer.

9.1. Synlig skada vid hemleverans

Inspektera din beställda vara noga vid mottagandet. Om emballaget är skadat, kontrollera att din vara är intakt innan chauffören kör vidare. Om emballaget är skadat ber du chauffören skriva en notering om detta.

9.2. Dold skada – när du öppnar ditt paket

Dolda skador anmäler du så fort du upptäcker dem efter mottagen leverans.

Observera att både synliga och dolda skador skall rapporteras inom skälig tid från att du upptäckt eller borde märkt skadan. Anmäl till info@akeson.nu och bifoga en bild på skadan.

10. Personuppgifter

Vi lämnar inte ut eller säljer vidare personuppgifter till någon tredje part, bortsett från de fall då det är en service gentemot kunden (såsom att ombesörja leverans av order till kunden).

Fri frakt!

Fri frakt på allt du handlar från akeson.nu!

Kundtjänst

0320-794 410
info@akeson.nu